Dag 1 i Budapest 🇭🇺

Hej mina läsare!

Tänkte skriva lite om resan till Budapest. Och även lite snabbt om dagen innan vi åkte.

På lördagen så var vi bortbjudna på kräftskiva hos våra nära vänner, det bjöds på hembakad Västerbottenpaj, kräftor, snapssånger, god efterrätt och massa snack. Självklart gick vi all in med både haklapp och hatt 😂 en riktigt mysig kväll, som blev rätt sen och sedan åkte vi hem, packade det sista och somnade ihop i soffan.

Tidigt på morgonen åkte vi till Arlanda, älsklings bror skjutsade oss och tjugo i nio boardade vi planet till Budapest, vi flög med norweigen som för övrigt är en av de bästa flygbolagen i min mening. Flygresan gick bra trots att jag är flygrädd, sov hela den långa resan på 1 timme och 50 minuter.

När vi klev av planet var det en underbar känsla, doften, värmen. Vi tog vårt pick och pack (bara handbagage) och gick till bussen som kostade 900 huf/person (ungerska forinter) vilket var väldigt billigt. Bussresan tog 30 minuter och staden var otroligt vacker. Vår station hette Astoria och gångavståndet till lägenheten var 2 minuter ☺️

Vi mötte upp personen vi hyrde av och hon visade oss vad vi måste se, supertrevlig. Lägenheten och bara trapphuset var otroligt fint och låg i de judiska kvarteren. Högt i tak,högst upp i huset,  supermysigt, bra pris och toppenläge.

När vi hade kommit i ordning tog vi en promenad till en restaurang för lunch, ungersk gulasch för min del. Sen var vi redo för lite äventyr, gick promenad till den första bron, som låg ca 7 minuter från där vi bodde. Tog en promenad genom staden, åkte Budapest Eye (pariserhjul)jag skulle bara våga åka den, trotsade min höjdrädsla helt och så åkte vi upp, underbar utsikt 😍 jag älskar vackra utsikter så det var en perfekt avslut på första dagen. Middag efter det och gick förbi ruinbarerna och streetfood karavanen, även synagogan som låg en minut från där vi bodde. På kvällen köpte vi med oss lite iste och choklad och sedan gick vi hem, la oss i soffan och kollade på film med min kärlek.