Årsresume av 2019

God morgon!

Det är fortfarande några dagar kvar av detta år men vi har fullt upp nu ända fram till nästa år så då tänkte jag att jag i lugn och ro tar och gör en årsresume nu.

Det har hänt så himla mycket detta år, det är nog det året det har hänt mest i mitt liv faktiskt. Vi tar det från början.

I slutet av förra året så skrev jag och min sambo tio drömresor var på en lista och sedan tog vi bort en efter en och till slut återstod bara en resa, en resa vi gjorde i februari detta år. Ingen av oss hade varit i Afrika och ingen av oss hade varit på safari, så det blev en resa till Tanzania. Vi var och vaccinerade oss mot gula febern, hepatit och stelkramp och dom, och fick vårt ducoral, sedan var det bara att åka till Tanzanias ambassad och få vårat visum och sedan packa ner malariatabletterna. Sedan var vi redo. Först flög vi till Amsterdam där vi bytte flyg till Kilimanjaro och första natten sov vi på ett hotell i närheten för att sedan få vår guide och chaufför för hela veckan. Sedan började resan, en lång och skumpig bilfärd till vårt första hotell, dagen efter det var det dags för safari och nyp mig, jag tror jag drömmer fortfarande. Jag har bara tidigare sätt det i filmen lejonkungen på tecknat, men nu var vi där, mitt bland de vilda djuren, och vi såg djur hela tiden. Två nätter sov vi i tält mitt på savannen, på natten vaknade jag av ett klampande utanför tältet i en timme. Det var zebror som gick precis utanför, och sedan hörde jag lejon som lät. Vilken upplevelse. Det var sådana sjuka upplevelser hela veckan som ni kan läsa mer om under kategorin Afrika 2019.

När veckan var slut åkte vi till flygplatsen Arusha och jag såg ett litet plutt plan och skämtade om att det planet ska vi åka i, och skrattade. Flygplatsen var lite små kaos och så liten. När dom ropade upp oss så var jag beredd på ett lite större plan som jag sett, men vi gick förbi det och hamnade vid ett 12mannaplan, ni som hoppat fallskärm, typ ett sånt plan. Vi satt precis bakom piloterna, två och två, med taket precis ovanför huvudet, så litet var det. 1,5 timme i ren skräck hamnade vi på Zanzibar där vi skulle spendera en vecka i lyx, det var så otroligt vackert och värt varenda sekund i det där planet.

Så började detta år och som sagt, mer ingående kan ni läsa om i de olika kategorierna.

Vi har även planerat flytt detta år då vi båda kände att vi inte längre var lägenhetsmänniskor. Visningar varje helg och en dag kom min sambo hem och överraskade mig med att han sålt sin lägenhet och letandet började nu på allvar. Men inget passade oss. Jag är rätt kräsen vart jag vill bo tyvärr och till slut hittade vi det perfekta stället som båda älskade, men det var ju bara en tomt, älskling var fast besluten, ett sprillans nytt hus ska vi ha och den där tomten ska vi ha. Men det blev budgivning, den steg rätt mycket men så säger han, vi vann budgivningen och tomten är vår. Nyp mig igen. Tårarna sprutade, det var drömtomten och nu har vi beställt vårt drömhus, fått välja vitvaror och allt sånt, ni kan läsa mer under kategorin drömhuset. Jag kan fortfarande inte tro att det är sant. Varför får jag leva mitt drömliv fullt ut, är jag värd allt bra som faktiskt händer i mitt liv? Det är läskigt när det går för bra.

Det har varit mycket hus, tomtarbeten m.m och nu längtar vi tills ett besked när huset kommer.

Vidare då, en kväll satt vi hemma hos våra goda vänner och rätt som det var planerade vi sommaren tillsammans och inte vilken sommar som helst, utan vi skulle ut och öluffa i Grekland, planeringen sattes igång och vi besökte totalt 7 platser och 6 öar och var där i tre veckor vilket var helt fantastiskt. Vilka platser. Det var en av de bästa resor jag gjort trots att jag var rätt så risig så kunde jag iaf njuta till 90%. Läs mer om vår öluff under kategorin öluff i Grekland 2019. Vilken sensommar tidig höst det blev.

2 tjejkompisar är gravida och att få följa deras gravidresor är fantastiska och allt vad det innebär. Babyshower, gravidbilder, kände en spark i magen för första gången m.m. Jag är så himla glad för er ska ni veta.

Vi har flyttat en del detta år, bott på olika ställen och längtan efter ett hem är enorm, men vår relation klarar av att just nu bo på 20kvm och bara det är en utmaning som går galant. Tänk vad stark vår relation blir med alla utmaningar som varit och är.

Sedan var det dags för en resa igen, en födelsedagspresent till Gdansk som jag gav min sambo, en sådan mysig weekend där och fantastisk stad, vi hann med sopot, stuffhof koncentrationsläger, promenad genom gdansk stad, gamla staden, kyrka, bar, middagar, pariserhjul och massor av mys.

Några veckor senare var det dags för ännu en resa. Denna gång en weekend i Warszawa för att fira en vän på 30 års dagen. En fantastisk helg i goda vänner och familjs sällskap.

Vi kom hem från Warszawa i måndags och i tisdags avlivades min hund så det var en tung dag, 13 års trogen vänskap och jag har ännu inte fattat att han inte finns mer mitt älskade troll.

I dag ska vi mysa med svägerskan och sambons bror, denna vänskap, "systerskap" familjskap som jag känner för dessa två är obeskrivlig. Så Tacksam.

Två av våra bästa vänner förlovade sig när vi var i Grekland vilket var heeeeeelt magiskt.

Så om jag ska summera detta år med tre ord är det drömmar, kärlek och magisk vänskap.

Tack min fina familj och vänner för detta år och innan året är slut kommer vi både hinna med myshelg, uppesittarkväll hos mig, julafton och nyår tillsammans.

Och jag vill bara till slut säga några ord, att även om livet ibland känns skit så tänk på bra stunder och skapa ett liv trots det, livet blir lite vad man gör det till. Lev livet fullt ut trots bagage och allt sånt.

Vi kommer såklart att höras mer detta år men ville bara summera året med ett längre inlägg.