Dag 4-5 i Tanzania

Dag 4

Hej mina läsare!

Tillbaka från savannen i två dagar ☺️

I skrivandets stund sitter jag i sängen i vårt tält, fick en liten chock över hur vi ska bo. Mitt i savannen, djuren som går här utanför. Vi har vakter som tar oss från våra tält till restaurangen. Tälten är stora men det är bara en tygbit mellan oss och de vilda djuren 😱 ja jag är lite rädd.

Resan hit började i morse, klockan åtta. Det var en brant läskig väg hit. Vi stannade vid kratern, vilken utsikt. Alltså tagen ur filmen lejonkungen, eller tvärtom. Det var magiskt. Jag fick övervinna höjdrädslan som fan i dag och jag är så stolt över att jag klarade denna resa hit.

I dag har vi sett ALLT förutom noshörningar. Till och med en krokodil 🙈 massor av lejon och alla dom djuren jag nämnde i går. Massor av flodhästar, leopard, jeopard, olika apor. Lite mer olika fåglar.

Vi har åkt 30 mil skumpande väg. Inte asfalt med andra ord. Här var det grusväg. Jag är helt färdig. Vi har sett så mycket djur i dag. Vi var till masajerna, vi har dansat med dom, hoppat, varit inne i deras hyddor gjorda av kobajs. Det var läskigt, helt mörkt där inne. Och så litet, där bor hela familjer. Jag kommer att berätta mer sen när jag har bilder att visa också.

Jag köpte två saltskålar av vulkansten i byn,

Vi var inne i skolan. Det var en större hydda och där inne var det massor av barn, säkert 30 stycken, upp till sju år. De hade en griffeltavla gjord av koskinn, det fanns två bänkar och så var det en liten tjej som läste upp siffror 1-12 på engelska. Några skänkte hopprep, pennor och ballonger. Vi skänkte lite pengar.

Sedan var det flera timmar skumpig väg till ikoma wild camp där vi just nu befinner oss. Vi kom fram vid halv sex på kvällen. Lång vaaaaaarm dag. Ingen ac i bilen..

Käkade middag med våra safarivänner från Sverige. Två äldre par, supertrevliga. Vi har ätit middag precis och nu ligger vi här i sängen. Vilken annorlunda ettårsdag vi hade jag och mitt hjärta ❤️ minnen för livet efter denna dag.

Vi har ingen wi-fi här så detta kommer att publiceras samma dag som dag 6. När vi är tillbaka på highview hotel i övermorgon . I dag var det riktig jurassicparkkänsla. Har sjukt mycket bilder att visa sen . Och ännu mer att berätta i detalj.

Dag 5

Vilken natt. Vi bor i tält mitt ute i savannen och vi får inte gå ut ensamma när det är mörkt så efter middagen så tog vår vakt oss hem. I natt hörde jag massor av djur som klampade här. Det lät som stora dinosaurier, det var skithäftigt men samtidigt skitläskigt. Jag hörde lejon också. Somnade om titt som tätt och vaknade till en vacker soluppgång, fågelkvitter och andra djur. Efter en stadig frukost så begav vi oss in i Seregenti. I dag såg vi krokodiler och massor av flodhästar några meter ifrån. Vi klev till och med ut från bilen 🙈 det var lite läskigt.

Vi såg två lejonhonor på bara någon meters avstånd. Vi har sett så mycket djur, det är helt fantastiskt.

Vi åker sjukt mycket bil, hela dagarna på skumpig mark, det är sjukt varmt och dammigt så det är inte bara en dans på rosor. Vilka upplevelser. Ni måste göra en safariresa, jag lever verkligen livet här.

I dag såg vi även sköldpaddor, flockar av olika djur. Giraff på någon meters avstånd. Det är helt fantastiskt.

Det enda som var skitjobbigt idag var att vi blev attackerade av tsetseflugan, och inte bara en, utan hundratals i bilen. Det var riktigt obehagligt. Det finns inget vaccin mot sömnsjukan som vissa tsetseflugor bär på så det är klart man är orolig. 100% dödlighet..

Annars har dagen varit kanon. Älskling sitter och flyttar över filmer från go pro och jag ska nog ta en dusch nu. Man är riktigt skitig efter en dag på savannen 🙈😂 ton med damm på sig.

Håret blir också fruktansvärt torrt, sprayar med heat protektion men det är ändå lika torrt.

Har inte fattat att jag faktiskt befinner mig i sydöstliga Afrika, det har inte gått in än.

Schemat är fullspäckat från tidig morgon till kväll.

I morgon väntar en sjukt lång resa tillbaka till Highview hotel. Genom Seregenti, och ner i kraten. Hoppas på att få se noshörning i morgon.