En av de häftigaste resor

I samarbete med bestiga kebnekaise

Det här var år 2018, med andra ord förra året. En resa som tog mig med storm och att ha varit på Kebnekaises topp är.. Eller ja jag var aldrig på själva berget, jag kom till Kebnekaises fjällstation. Men jag tar det från början, resan dit var lång. Vi åkte i bil och stannade en natt på hotell vid ett havsbad, minns inte i vilken stad. Jag hade aldrig tidigare varit så högt uppe i Sverige, tror det högsta jag har varit i är Jämtland på en skoterresa, fyfan vad mysigt det är att åka snöskoter, jag älskar det så my ket så jag till och med har körkort för det, det ni. Jag bodde ju i två år i södra Norrland förut och ja, det blev en hel del skoteråkning. Nog pratat om det och nu ska vi tillbaka till min resa till Kebnekaise. Efter vårt första stopp åkte vi vidare till Kiruna där vi bodde på Scandic tror jag, en fin utsikt över gruvan, vi var ett stort gäng som åkte tillsammans, gick ut och käkade och dagen efter började resan på riktigt, när vi var nära Nikkaluokta så såg man renar och naturen var så fantastiskt vacker, skyltarna liknade nått från något annat land med speciella namn, men vi befann oss i Sverige, att Sverige kan vara så vackert. Vi parkerade bilarna, klädde oss i bra vandringsleder, det var riktigt varmt, ni minns den varma förra sommaren va, jäklar vad hett det var. Så för min del blev det träningsskjorts, två lager bra strumpor, vanliga gympaskor, ett linne och lite så, och det fungerade utmärkt den dagen. Vi gick och gick och gick, det var någon mil vi skulle gå från Nikkaluokta till Kebnekaises fjällstation. Över broar, vattenfall, sten och mark gick vi, vi drack vatten från bäckar, bara det tyckte jag var jättehäftigt, något som jag aldrig tidigare gjort och det smakade så gott. När det var tre km kvar till fjällstationen var jag så trött i kroppen och fötterna och tårarna kom. Jag grät av utmattning. Jag lider så av höjdrädsla så för min del slutade resan med att jag hängde vid fjällstationen, naturen runt om går inte att förklara med ett bättre ord än magisk. Vi bodde i en av fjällstugorna som vi delade med andra som skulle upp på toppen. Jag var med på mötet om säkerhet, utrustning m.m. Gänget jag åkte med skulle gå upp på den östra delen av berget, där klättring och glaciär förekommer, bra kläder är ett måste, bra skor och allt sånt, den finns det viss utrustning man får låna där. Mina syskon har gått den västra delen upp till toppen, den lite lättare och dom hade bland annat med sig ett kök för att äta mat, en pinne som dom gick med för att känna av vart man kunde gå, för det är stenig, så skorna är viktiga, varma kläder, tåliga kläder för vädret kan slå om på bara en sekund, deras resa var i fint väder till en början men sedan blev det som ett mjölkpaket, så var noga med att kolla vädret, styr efter det. Tälta om vädret blir sämre. Ha bra saker med er och upplev denna fantastiska natur och utsikt av att bestiga kebnekaise.