Hur klarade jag det...

Jag ligger här i sängen hemma, den svalaste platsen just nu och tar igen mig efter solstinget igår, jag är helt färdig och tänker tillbaka till vår afrikaresa för två år sedan i en gigantisk hetta, hur vi klarade av det och höll humöret på topp under en hel vecka på savannen (resterande vecka spenderades på zanzibar, hotellpoolen och havet) och hur jag inte lyckas att ens vara ute här i Stockholm, denna klibbiga värme är fruktansvärd, jag är helt slut.

Men på tal om Afrika, värmen är nog annorlunda där än här, det brukar ju vara så. Men jag förstår ändå inte hur jag orkade ca 8 timmar per dag i en bil med trasig air condition och den enda fläkt man fick var när man hade fönstrena öppna och det strömmade in varm luft och damm, men det var helt bortblåst, alltså hur jobbigt det faktiskt var att bila på en grusväg och få det röda dammet på sig och en värme som heter duga, så torrt, så skitiga. Men jag vill göra det igen, det kommer bli minst en resa till Afrika igen, mitt framtida barn ska få uppleva djur i frihet. Sen jag besökte ett zoo i Thailand för många år sedan gillar jag inte alls djurparker.

Nu har jag gnällt lite för mycket för om sanningen ska fram så är det efteråt man minns värmen så fruktansvärd och hur mycket man längtade till att få åka på asfalt igen..

Den lilla kyla som varade i en timme på morgonen i Tanzania njöt man av till fullo, sen att få se alla dessa vilda fantastiska djur gjorde att man levde i en dröm.

Här står jag och tittar ner på kratern som vi åkte ner till och där nere kryllade det med djur och vi såg bla The big five, i en hel vecka njöt jag för fulla muggar av denna overkliga upplevelse, jag sög in varenda sekund. På dagarna åkte vi runt och kollade på vilda djur, på kvällarna åt vi afrikansk mat och även buffé, spelade spel och bara var.

Jag trotsade hettan och med ett stort leende på läpparna dansade jag med masajerna (jag fjärde till vänster) vi shoppade lite "handmade" skålar och fick besöka deras hyddor. Och här ligger jag och gnäller i sängen för att det är varmt...

Dessa bilar måste vara helt sjukt hållbara så som dom kör, fort gick det, väldigt fort, på grus, i branta backar ner, i extremt branta backar upp, damm m.m.

Resterande bilder här nere är några ögonblick av denna drömresa, det som gjorde all jobbig flygresa, hetta, damm, tse tse flugor, vaccinationer, malariatabletter m.m så jävla värt det.