Hur förpackningar lockar

Jag har märkt att när jag är i affärer, butiker och ska köpa varor så går jag väldigt mycket på hur förpackningen är, om den är enkel att återförsluta, enkel att öppna. Jag väljer bort billigare varor om de har sämre återförslutningsmetoder och betalar gärna lite extra för att enkelt kunna stänga en produkt. Det ska vara enkelt att öppna, enkelt att sluta, designen kan väl locka den med då ögon lätt dras till det, man ser produkter man gillar, det är så vi människor fungerar, vi är ytliga, men är en produkt svår att öppna, sluta så är det inte en produkt jag återkommer till.

Förpackning livsmedel till att få din produkt med den perfekta zippåsen gör att dina kunder blir nöjda, med design, med återförslutningen, med att öppna. Allt i ett för återkommande kunder. Det ska vara enkelt. 

Designen är första steget, en snygg design lockar ögat, nästa steg är just hur påsen är utformad "djupet" så allt är viktigt. Tydlig snygg design, bra enkla färgval. Inte för mycket krumelurer, behålla den "gamla"designen så mycket det bara går. 

Jag kan tycka att förpackningar utomlands kan vara lite svåra att tyda, det är mycket färger, symboler, bilder m.m. att det bara känns lite rörigt ibland. Svårt ibland att ens tyda vad det är. Vilket resulterar i att jag många gånger tappar intresset av att köpa en vara. 

En annan sak när vi pratar om förpackningar. Jag förstår helt och fullt grejen med att locket sitter fast på förpackningen, jag förstår verkligen den tanken. Men jag tycker att den är i vägen. Det blir kladdigt tex med filmjölk, den blir i vägen när man ska dricka ur flaskan. 


Allmänt | |
Upp